digitalni-detox

Digitalni detox

Zaradi različnih »motilcev pozornosti«, o katerih bom govoril v nadaljevanju, se je naše življenje, še posebej v nekaj zadnjih letih, povsem spremenilo. Kar je bilo nekoč zasebno in stvar naših bližnjih, je skozi različne kanale družabnih omrežij, postalo javno. Vendar v tokratnem članku ne bom govoril o zasebnosti na družabnih omrežjih, temveč o tem, kako čim bolj učinkovito izvesti digitalni detox in posledično pridobiti več časa, ustvarjalnosti in energije.

Kako vemo, da smo »digitalni odvisnik« in da rabimo »digitalni detox«?

Navajam 10 najbolj pogostih razlogov:

  1. Takoj želimo pogledati svoj telefon, ko zazvoni, zapiska ali zavibrira.
  2. Postanemo nervozni, če takoj ne pogledamo na telefon, ko dobimo obvestilo.
  3. Izkusimo simptome odtegnitve, če ne moremo na splet ali družabna omrežja.
  4. Počutimo se vzneseno, ko preverjamo družabna omrežja.
  5. Zamujamo na sestanke in ostala srečanja v resničnem življenju.
  6. Vzamemo svoj telefon ali tablico celo v kopalnico in na stranišče.
  7. Žrtvujemo spanje in manj spimo, da bi lahko bili več časa na spletu.
  8. Nič več se ne ukvarjamo s stvarmi, ki smo jih včasih radi počeli.
  9. Naše socialne veščine so se zmanjšale in v družbi drugih nam je neprijetno.
  10. Naši večkratni poskusi, da bi omejili uporabo tehnologije, so propadli.

Kot rečeno, naša osredotočenost vse bolj upada, kar so pokazale tudi znanstvene raziskave. Še leta 2000 je bila naša osredotočenost 12 sekund, sedaj dobrih 20 let kasneje, pa je le še 8 sekund.

Slednje sem ugotovil tudi jaz, ko sem pred nekaj dnevi bral knjigo, saj sem imel težave pri zbranosti in osredotočenosti. Namreč, težko sem se skoncentriral, da bi bral vsaj 30 minut, brez da bi pogledal na mobilni telefon, družabna omrežja ali e-pošto. Vedel sem, da imam težavo in da je to potrebno rešiti.

Ob tem sem se spomnil na moja študentska leta, ko sem lahko bil, kljub suhoparni literaturi, osredotočen vsaj 45 – 60 min in se zbrano učil določene snovi. V tistih časih ni bilo »push-up« motilcev, kot pa so dandanes in tudi internet je bil še bolj v povojih.

Kaj je to »push-up« oz. »potisno sporočilo«?

To so različna obvestila na tablici, računalniku ali mobilnemu telefonu. Slednja se pojavijo, ko prejmemo določeno sporočilo, komentar ali e-pošto. Če ni osredotočenosti, potem tudi ni ustvarjalnosti in delovne učinkovitosti. Neprestana obvestila znižujejo našo ustvarjalnost, a ne gre samo za to. S tem, ko smo stalno pod vplivom teh sporočil, je naše telo dobesedno »odvisno« od dopamina in serototina, ki se pojavita vedno, ko dobimo takšno obvestilo.

Če priznamo ali ne, »navajeni« smo, da se v trenutku odzovemo in pustimo delo, ki ga trenutno opravljamo. Zaradi tega namesto okoli 15 min, rabimo celo 30 min ali še več, da opravimo določeno nalogo, ker ob vsakem takšnem »motilcu« naša koncentracija in pozornost upadeta. Nismo več, če tako rečem, »v flowu«, ampak naše misli begajo sem ter tja, hkrati pa ob tem občutimo tudi neko vznemirjenost, če se ne odzovemo takoj.

In s temi potisnimi sporočili smo vedno bolj bombardirani. Kaj storiti? Kako povečati koncentracijo, osredotočenost in posledično delovno učinkovitost? Kako boste upoštevali nasvete, ki jih bom povedal v nadaljevanju, je predvsem odvisno od narave vašega dela.

Naj razložim … Če ste npr. zaposleni v podjetju, kjer imajo podporo strankam in stranke prosijo za pomoč preko e-pošte, v tem primeru ne morete avtomatskega preverjanja e-pošte izključiti za pol ure, eno uro ali celo več. Namreč, pri podpori strankam, je predvsem pomembna hitrost, da se odzovete v nekem doglednem času, saj je včasih kakšno e-poštno sporočilo urgentno in je potrebno nemudoma urediti zadeve.

V kolikor delate na nekem drugem področju, pri katerem je potrebna osredotočenost in rabite mir, da ste lahko ustvarjalni, v tem primeru pa je zadeva drugačna in avtomatsko preverjanje e-pošte lahko nastavite na 30, 60 ali 90 minut. Pač, kot vam odgovarja. Druga možnost je, da v tem času, ko rabite mir, da program za e-pošto preprosto zaprete.

Kakšne pristope sem pri »digitalnem detoxu« sam uporabil?

1. pristop

Na mojem mobilnem telefonu sem izključil vsa »potisna« obvestila in so tako vključena samo SMS sporočila. Če mi mora kdo kaj pomembnega sporočiti, mi bo že sporočil preko SMS-ja. Na mojem telefonu so, kot rečeno, potisna sporočila izključena za e-pošto, Telegram in Signal. Že od nekdaj nisem ves čas priključen na mobilni prenos podatkov in slednjega vključim samo takrat, ko želim preveriti e-pošto ali kakšna druga sporočila ali kaj pobrskati po internetu.

Če imate izključen prenos podatkov in ga sami vključite po želji, s tem ne samo, da imate večji fokus, temveč je tudi sevanje mobilnega telefona manjše. V kolikor želite še bolj zmanjšati motnje in tudi sevanje telefona, pa lahko uporabite funkcijo »letalski način«. Takrat je vaš telefon samo »lokalno« uporabljen, ni povezan z mobilno bazno postajo in kot rečeno, sevanje je zmanjšano na minimum. Ko boste »letalski način« izključili, pa boste SMS sporočila in klice spet nemoteno dobivali. Še posebej »letalski način« priporočam, če imate telefon ob sebi ponoči na nočni omarici in ga uporabljate kot budilko.

2. pristop

Na mojem računalniku sem ravno tako izključil vsa potisna sporočila in e-pošta se preveri takrat, ko jaz želim in ne periodično, na vsakih 5 ali 10 min. S tem sem si na preprost način zagotovil več miru in večjo osredotočenost pri trenutnem delu. Seveda se je na začetku težko temu privaditi, če ste bili do sedaj navajeni, da ste na vsakih 5 ali 10 minut preverjali e-pošto, a z malo volje in s pomočjo EFT metode ali kakšne druge tehnike, se boste lahko na novo programirali in vaša odvisnost od neprestanega preverjanja e-pošte bo izginila ali pa se bo vsaj močno zmanjšala.

3. pristop

Odločil sem se, da bom manj preverjal tudi družabna omrežja in da bodo med delom ves čas izključena, da ne bom dobival različnih obvestil kdo je kaj objavil ter kdo vse je všečkal moje objave. Tudi pri družabnih omrežjih bo na začetku potrebna disciplina in na novo bo potrebno ožičiti možgane, saj je tudi pogosto preverjanje družabnih omrežij navada in odvisnost.

4. pristop

Ko sem z nekom v družbi ali na sprehodu – če imam telefon s seboj, slednjega čim manj ali pa sploh ne preverjam oz. ga nastavim na »letalski način«. Še posebej z mobilnim telefonom znajo biti težave, kajti poznam kar nekaj ljudi, ki telefon preverjajo na vsakih 5 minut, obenem pa imajo ves čas vključen prenos podatkov in so neprestano on-line. Opažam še en zanimiv trend, če tako rečem, »nove normalnosti« – objava čisto vsega, kar počneš, kamorkoli greš in s komerkoli greš, na družabnem omrežju. Ta objava je bodisi video, bodisi slika ali pa kot je vse bolj popularno »story« Z drugimi besedami, ljudje izvajajo svoj »Trumanov show na družabnem omrežju«.


Način digitalnega detoxa, ki sem ga jaz izbral je poznan kot »mehki način«. Obstaja pa še »trdi način« in slednji je takšen, da si cel dan, cel vikend ali cel teden brez digitalnih pripomočkov (pametni telefon, tablica, prenosnik in računalnik). Slednji način je v sodobnem svetu polnem informacij, bolj težko izvesti oz. res rabiš čas, voljo in energijo. Še najlažje gre čez vikend, ko se »odklopimo« od službenih zadev in se posvetimo sebi, družini in prijateljem.

Pri »digitalnem detoxu« je kot pri vsem podobnem, potrebna vaja, vaja in še enkrat vaja ter veliko vztrajnosti, saj moramo možgane na novo »ožičiti« ter vnesti nove navade v svoje življenje.

Vsakomur, ki se bo odločil, da izvede »digitalni detox«, želim čim več volje, poguma in vztrajnosti. Prepričan sem, da bodo rezultati govorili sami zase, predvsem v smislu večje pri(s)otnosti, miru, koncentracije in ustvarjalnosti! 🙂

Delite naprej ...
Robert Goreta
Robert Goreta

Predavatelj, pisatelj, pesnik, plesalec

Objave: 4